sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Gdansk part. I

Nyt olisi vuorossa matkapostausta! Matkakohteena oli tosiaan Puola, tarkemmin sanottuna Gdansk, joka sijaitsee aivan Puolan pohjoisella rajalla ja on maan kuudenneksi suurin kaupunki, noin Helsingin kokoinen. Lähdimme matkaan Turun lentokentältä ja lensimme Wizzairilla Gdanskin kentälle. Lento kesti muistaakseni n. puolitoista tuntia. Hotelli jossa yövyimme, oli nimeltään Wolne Miasto ja se sijaitsi aivan vanhankaupungin sydämmessä. Tiistai- iltana, jolloin siis saavuimme Gdanskiin, emme ehtineet muuta kuin käydä syömässä, mutta keskiviikkona olikin sitten oikein mukava päivä:

Lähdimme aamupalan jälkeen läheiseen Madison- ostoskeskukseen. Ostokset esittelen toisessa postauksessa.
 Ostoskeskuskierroksen jälkeen kiertelimme vanhassakaupungissa, kävimme syömässä kahvilassa ja mulla ei ole mitään hajua mitä se oli mitä söin, mutta hyvää se oli :D
 Ylläolevassa kuvassa Golden Gate, jonkinlainen nähtävyys ilmeisesti.

Kävelimme satamaan päin ja löysimme kivan pikku ravintolan, jossa kävimme glühweinilla.

Gdansk on tuhoutunut toisessa maailmansodassa niin Saksan kuin Venäjänkin pommitusten takia, ja välillä osui myös niistä ajoista muistuttavia maisemia kohdalle.
 Ainut kuva mikä mulla on Mariankirkosta, siellä sisällä ei saanut ottaa kuvia, mutta se oli kyllä mykistyttävä paikka.
 Illalla lähdimme vielä taksilla hieman kauempana sijaitsevaan ostoskeskukseen, Galeria Baltyckaan, josta sitten löytyikin kaikkia peruskauppoja, kuten H&M, Bersha ja New Yorker.

Keskiviikkona söimme alkuruuaksi herkkusienikeittoa, joka tuli leivän sisässä! Oli kyllä hyvää.
 Tietysti piti mussuttaa kuplasuklaata kun sitä ei Suomesta saa (tai en oo ainakaan huomannu).
Torstaina lähdimmekin jo kohti Suomea, tässä vielä lentokoneesta napattu kuva.

Tiivistettynä: Oli tosi kiva reissu ja Gdansk valloitti mun sydämeni. Yleisesti ottaen siellä on halvempaa kuin Suomessa, ja kaikkialla oli tosi siistiä eikä ollut kerjäläisiä. Voin hyvin mielin suositella kohdetta kaikille!

Ostokset tosiaan tulee sitten toisessa postauksessa :)

Helppounohtaa kirjoitti...

Puolasta tuli mieleen et mun yks kaveri on just tällä hetkellä siellä.. XD
Mutta kuitenkin, kivoja kuvia! :3
Tuolla ois varmaan ihan kivaa käydä joskus.
~Anni

mmajee kirjoitti...

mulla oli eka kauheet ennakkoluulot koko maata kohtaan mutta nyt voisin lähtee sinne vaikka heti uusiks! :)